Kategorie
- Aktualności (84)
- Informacje publiczne (1)
- KSSiP (9)
- O prawie (3)
- Prace legislacyjne (9)
- Prawo cywilne (1)
- Prawo gospodarcze (1)
- Prawo rodzinne (2)
- Publicystyka (5)
- Stanowiska, wnioski, opinie (14)
- Walne Zebrania (1)
- Wyróżnione (3)
W dniu 27 maja 2024 roku złożyliśmy opinię do projektu ustawy o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej procedowanego przed Senatem Rzeczypospolitej Polskiej.
Główne tezy naszej opinii odnoszą się do konieczności odbudowy autorytetu i znaczenia Trybunału Konstytucyjnego poprzez ustawę konstytucyjną, albowiem w żaden inny zgodny z prawem sposób nie można skrócić kadencji sędziów Trybunału. Wskazujemy, że ze względów systemowych należy dopuścić rozproszoną kontrolę zgodności ustaw z Konstytucją RP, jednak winna ona stanowić raczej wyjątek, nie zaś regułę.
W naszej ocenie sędziowie Trybunału Konstytucyjnego powinni być wybierani większością 3/5 głosów, dlatego też wskazane jest dodanie takiej regulacji wprost w treści art. 194 ust. 1 Konstytucji RP, przy czym wskazujemy, że należy zrezygnować ze ślubowania jako zdarzenia warunkującego objęcie urzędu sędziego TK i wskazać, że nawiązanie stosunku służbowego następuje z mocy samego powołania, bądź też przewidzieć złożenie ślubowania przed Sejmem lub Marszałkiem Sejmu.
Podkreślamy również, że sześcioletnia działalność orzecznicza sędziego R. Hausera w NSA opierała się o założeniu, że nie jest on czynnym sędzią TK, co umożliwiało orzekanie w NSA. Jeśli zatem ustawa konstytucyjna w art. 2 ust. 3 przesądzi, że R. Hauser pozostawał sędzią TK, nie mógł jednocześnie pełnić urzędu sędziego NSA. Przesądzenie tej kwestii rodzi istotne ryzyko licznych skarg o wznowienie postępowania zakończonego wyrokiem NSA.
Z pełną treścią dokumentu zapoznacie się tutaj.